De uitdaging om met een focus te leven! Een nieuw licht op de identiteit.
Op 2 juni organiseert de ADS in samenwerking met de Adviesraad Geestelijke Zaken in het broederschapshuis Schoorl een conferentie voor gemeenteleden, predikanten en andere belangstellenden over het onderwerp Focal Life.
Ook jij bent dus van harte uitgenodigd!Focal Life betekent vrij vertaald: met aandacht en in verbondenheid leven.
Een levenshouding die in een technologisch tijdperk steeds meer onder druk komt te staan. De Amerikaanse filosoof Albert Borgmann beweert dat ons leven door technologische ontwikkelingen (de opkomst van allerlei apparaten) steeds individualistischer is geworden en vooral gericht is op gemak, vermaak en consumeren. Waar je moeite voor moet doen is gauw te veel, met als gevolg dat al gauw niets meer de moeite waard is.
Borgmann meent dat de technologie onze beleving van tijd heeft veranderd en het zicht op God in de kleine gewone dingen heeft verduisterd. Tijd moet beheerst en gemanaged worden. Doodse en saaie tijd moet zoveel mogelijk worden uitgebannen. We zijn voortdurend op zoek naar het interessante, vaak geholpen door uitwendige prikkels. We hollen van gebeurtenis naar gebeurtenis maar door wat worden we nog echt geraakt? Verstaan we nog de kunst om geduld op te brengen voor de dingen en ons te laten verrassen door het gewone. Is het alledaagse juist niet de ruimte om God en de ander in genade te ontmoeten? Zit de quality time niet veel meer in het gewone zoals bijvoorbeeld het corvee in het broederschapshuis Schoorl, in plaats van in het supermoment dat wij ervoor willen reserveren?
We hoeven het niet met Borgmann eens te zijn maar zijn visie daagt wel uit om opnieuw naar onze levensstijl te kijken. Wat verbindt ons met de wereld? Hoe richten we ons leven in en welke commitments willen wij met elkaar aangaan?. Welke inspanningen of beperkingen accepteren we in dat kader?
Focal Life nodigt uit om een instrumentele kijk op de wereld los te laten en een houding te ontwikkelen van aandacht en engagement. Het christelijk geloof helpt daarbij. De cultuur van het woord, het delen aan de tafel en het gemeenschappelijke vieren zijn bronnen om een attitude van aandacht en verbondenheid te versterken. In de geloofsgemeenschap kunnen we leren een geest van eerbied terug te winnen door aandacht voor het detail, het bijzondere, door iets tot focus, brandpunt, middelpunt van onze geconcentreerde aandacht te maken.
Arthur Paul Boers zal hier in zijn inleiding op 2 juni dieper op ingaan. . .
Hij is Associate Professor of Pastoral Theology aan de Associated Mennonite Biblical Seminary (Elkhart, Indiana) en heeft ruim 16 jaar ervaring als
predikant in de VS en Canada. Hij spreekt Nederlands.
's Middags zijn er tal van workshops die aan het onderwerp gerelateerd zijn.
Bijbellezen met een focus. Tjalling Kindt
De virtuele wereld en focal life. Bert Dicou *
Focal life en geloofsopvoeding. Wikke Huizing
Wandelen met een focus. Een contemplatieve excursie. Arthur Paul Boers.
Koken en eten met een focus. Christien Duhoux *
Tijden met een focus. Het bidden op vaste tijden om het alledaagse te
heiligen. Peter Dullaart
Focussen in je werk.. (onder voorbehoud)
De dag duurt van 10. 30 tot 15.30.
Wij hopen met dit onderwerp opnieuw een impuls te kunnen geven aan de doordenking van de doperse identiteit. Wie weet werpt het een nieuw licht op begrippen als levensheiliging, soberheid, wel in de wereld - niet van de wereld, gemeenschapszin etc.
U wordt van harte uitgenodigd om aan deze conferentie deel te nemen . De Adviesraad Geestelijke Zaken wil Focal Life als rode draad door de komende jaarthema's laten lopen.
Deze dag kunt u zien als een eerste verkenning en een appèl om er in uw gemeente mee aan de slag te gaan. .
Henk Stenvers (ADS)
Marion Bruggen (voorbereidingscommissie)
…………………………………………………………..
Opgave: ADS bureau
info@doopsgezind.nl020-6230914
Kosten 20 euro
* WORKSHOPS
De virtuele wereld en focal life. Bert Dicou
Jezus leeft, ook virtueel
In zijn pleidooi voor focal concern (focal things en focal practices) en focal life hoopt Borgmann een alternatief te bieden voor een cultuur
die neigt naar leven in een hyperrealiteit, los van de werkelijke context.
Eén van de vormen van hyperrealiteit die hij bekritiseert, is de virtuele gemeenschap.
Uit de beschrijving van Marion Bruggen:
Virtuele gemeenschappen maken nieuwe vormen van communicatie mogelijk. Maar die berusten vaak op fictieve identiteiten die naar eigen believen gestyled kunnen worden. De interactie is geen vervanging voor interpersoonlijk engagement. Er is een interactie zonder lichaamstaal,
zonder kwetsbaarheid of fragiliteit. De fricties worden zo veel mogelijk uitgebannen. Het onvoorspelbare gaat verloren.
Deze workshop wordt geleid door een theoloog met een aanzienlijk positievere kijk op het fenomeen virtuele gemeenschap: internetpastor Bert Dicou. Hij is de e-pastor van de vrijzinnige jongerensite
www.zinweb18-30.nl - de Virtuele Gemeenschap Studenten en Twintigers. In zijn e-kerkenraad zitten verschillende doopsgezinde jongeren en op de site vindt u verwijzingen naar allerlei activiteiten.
Bert Dicou probeert u mee te geven dat deze nieuwe en wellicht weinig focal vorm van gemeenschap niet als een bedreiging ervaren hoeft te
worden, maar juist een verrijking betekent. Daartoe verzorgt hij een (geprojecteerde) rondgang langs een aantal religieuze virtuele
gemeenschappen, waaronder die van hemzelf. Daarna gaan we met elkaar in gesprek over de vraag: in hoeverre kan een internetcommunity fungeren als geloofsgemeenschap?
Dr Bert Dicou is behalve de remonstrantse e-pastor en beheerde van de site Zinweb18-30 ook gemeentepredikant: van de Doopsgezinde-Remonstrantse Gemeente Hoorn en van de Vereenigde Doopsgezinde Gemeente Wormerveer.
Koken en eten met een focus. Christien Duhoux- Rueb
Lang leve de magnetron: je kunt eten wanneer je wilt en elk gezinslid kan zelf bepalen wat hij of zij wil eten. Handig voor kinderen die niet alles
lusten. Praktisch voor gezinnen met een dagelijks schema van muziek, sportclub, vergadering, school, halen en brengen. Vroeger ... vroeger was het anders, althans bij ons thuis: om zes uur werd er warm gegeten en ook al aten we ontbijt en lunch op verschillende tijden en plaatsen, met het avondeten zaten we aan dezelfde tafel en je moest wel een heel goed verhaal hebben als je ontbrak.
Samen eten en met aandacht proeven wat mijn moeder (en later ik zelf) gekookt had, samen de dag doornemen, elkaar bijpraten met gewone en sterke verhalen, later met stevige discussies , die eindigden met woordenboeken, atlassen en encyclopedieën op tafel omdat we gaandeweg de hele wereld aanpakten. Daarna de tafel afruimen, de restjes in de koelkast voor de wekelijkse kliekjesdag waar mijn moeder een creatief gebeuren van maakte.
Voor ons was dat gewoon, maar toen ik in 1966 als trainee in de U.S. kwam, was dit een al grotendeels verloren gewoonte. Het doopsgezinde kookboek More with less was dan ook een hit! Met aandacht en zorg zuinig koken, en iets doen met de restjes. Het was een eye-opener en nog steeds is het een kookboek dat de moeite waard is en precies past in de context van focal living. Op de workshop willen we aandacht besteden aan samen eten met aandacht voor ingrediënten, voor elkaar, voor de schepping.... Hoe zit jij aan tafel? Ik ben benieuwd.
Christien
Duhoux-Rueb.