Afgelopen Activiteiten

(1/40) > >>

herman:
Hallo allemaal,

Hieronder vind je een aantal afgelopen activiteiten die hier op de website hebben gestaan.

Alina ofs:
Beste allemaal,

Ik wil jullie iets vertellen over het FJT. Voor de mensen die geen flauwe notie hebben wat dat is: FJT staat voor Franciscaans Jongeren Treffen. Het is een jongerenweekend voor jongeren van 16-30 jaar in de geest van Franciscus van Assisi.

Sinds het jaar 2000 wordt in Megen elk jaar een groots opgezet jongerentreffen gehouden. Ook dit jaar vindt deze happening plaats. Met een programma dat momenten van bezinning en ontmoeting, van creativiteit en uitwisseling bevat en dat mede door jongeren zelf voorbereid en gedragen wordt.

Locatie  : Minderbroedersklooster, Megen
Wanneer: Vrijdag 5 oktober (19.30 uur) tot Zondag 7 oktober 2007 (15.00 uur)
Prijs       : € 35 bij opgave voor 21 september, daarna € 45

Franciscus leefde in de 13e eeuw en was een rijke jongeman van een lakenkoopman. Hij hielp vaak in de winkel en zijn grote ideaal was om ridder te worden. In Assisi woonden een handje vol rijke mensen, mensen van adel en een boel arme mensen. Ook waren er veel melaatsen. Deze mensen woonden net buiten de stad, omdat melaatsheid toen een besmettelijke ziekte was. Ze werden gemeden. Ze kregen zelfs een soort van begrafenisritueel en dan werden ze de stad uitgezet. Tot hun dood verstoten. Ook door Franciscus.

Op een dag is er oorlog met buurstad Perrugia en Franciscus trekt hoog te paard in een fraai ridderkostuum te strijde. Na nog geen dag word hij gevangen genomen. En daar komt hij tot bezinning: is dit alles? Als hij door zijn vader vrijgekocht is, gaat hij veranderd terug. Onderweg komt hij een melaatse tegen. En hij gaat van zijn paard af en kust hem......

Hierna stelt Franciscus zijn leven in het teken van God en de arme uitgestoten medemens. Hij gaat een kerkje binnen en vraagt aan God wat hij moet doen. Vanaf het kruis spreekt Jezus tot hem: "Franciscus, zie je niet dat mijn kerk in verval geraakt is? Ga en herstel Mijn Huis". En dat doet hij. Hij trekt rond en vraagt om stenen om het vervallen kerkje op te bouwen. Hij verkoopt zijn bezit en gaat van deur tot deur, gekleed in een arme pij en op blote voeten.
Een aantal rijke mensen zien wat hij doet, en willen zich bij hem aansluiten. Hier heeft Franciscus niet op gerekend, en ze vragen aan God hoe te doen. In de kerk opent de priester het Evangelieboek en ze lezen: "Verkoop je bezit, neem niets mee voor onderweg. Zeg overal waar je komt vrede aan dit huis. Ga rond en verkondig de blijde boodschap". Dit doen ze. En al doende sluiten zich meer en meer mannen bij hen aan. Franciscus schrijft nu een regel voor zijn medebroeders en zo ontstaat de 1e orde van minderbroeders. Hiertoe behoren de Franciscanen, de Conventuelen en de Cappucijnen.

Franciscus en zijn broeders blijven niet onopgemerkt. Clara, een jonge vrouw die weldra uitgehuwelijkt zal worden, volgt hem lange tijd op een afstandje. En ook bij haar groeit de wens zo radicaal voor de armoede en het Evangelie te kiezen. Op psalmzondag vlucht ze, na een teken van de bisschop, het huis uit, om zich bij Franciscus en zijn broeders aan te sluiten. Ook zij neemt een paar andere vrouwen mee en Franciscus besluit voor hen ook een regel te sluiten. Zo zijn de arme vrouwen oftewel Clarissen, ontstaan.

Franciscus en Clara baren opzien en inspireren veel mensen. Na een preek lopen er zoveel mensen achter Franciscus aan, dat zij onmogelijk allemaal het klooster in kunnen gaan. Dus schrijft Franciscus nog een regel, nu voor mensen die gewoon "in de wereld" blijven leven, maar dichter bij het Evangelie willen staan. Dit wordt de 3e ofwel de Franciscaanse Lekenorde.

Tijdens het FJT in Megen, maak je kennis met de regels van Franciscus in de praktijk. In Megen staat een klooster van de minderbroeders en een van de Clarissen. Je slaapt in je slaapzak met matje in een oude school en je ontmoet andere jongeren. Het volgen van het Evangelie krijgt handen en voeten en je wisselt ervaringen uit.

Dit jaar staan 3D's centraal: Danken, Dienen en Dragen. Maar je moet er eigenlijk ook Delen en Warmte aan toevoegen. Via diverse workshops wordt dit thema uitgewerkt. Je krijgt een rondleiding door de kloosters en wisselt ervaringen uit met andere jongeren, maar ook met de broeders en zusters die daar leven. Ook is er een nachtwake en vaak worden er dan Taizéliederen gezongen. Ik kan het iedereen die Taizé leuk vind en/of naar de WJD te Keulen wil gaan aanraden, omdat het wel overeenkomsten heeft.

Meer info: www.fjt.info.

Just the crow:
Kijk ook eens op www.vanenvoorscouting.tk :D:D:D

Update Mei 2008: Site uit de lucht!

DJ:
Hoi Bolsward!

Zelf ben ik woonachtig in regio Sneek en zit bij de Evangelische Gemeenschap Sneek aangesloten.
Hoorde via jeugdkerken.nl dat jullie nu ook een jeugdkerk hebben, wil zeker eens langskomen om te kijken! Netwerken ed.

Binnen de EGS organiseren wij elke laatste zondag van de maand, de Celebration.
Een Celebration is geschikt voor 14-30jr. Het lijkt mij erg leuk om jullie eens uit te nodigen hiervoor, om langs te komen! Ik wil graag bij jullie langskomen, en zal 1 oktober vrijhouden, als dit mogelijk is!

Enkele sprekers die we momenteel gehad hebben, zijn:
Charles Campbell
Martin Brand
Guido Verhoef
Robert Hanegraaff
Henk Stoorvogel jr (29 mei 2005)

En ook verscheidene bands:
Deliver (Sneek)
Disclosure (Sneek)
The Power-zone (jeugdkerk Heerenveen)
Azusa-band (Azusa HBO Amsterdam) (29 mei 2005)

Zelf ben ik 24 jaar, mede-organisator en contactpersoon Celebrations.
En blijf graag  op de hoogte van jullie.
Daarnaast hoop ik dat jullie eens bij ons willen kijken, zo leer ik jullie kennen, kunnen we netwerken, en zo samen verder komen, dan in ons eentje.


DJ:
Bij het voorsteltopic heb ik mij reeds voorgesteld.
En wil hier graag jullie op de hoogte brengen van onze Celebration op 29 mei 2005.

We hebben Henk Stoorvogel jr. gevraagd om te komen spreken. Hij zal het gaan hebben over het verschil uitmaken in deze wereld! Dare 2B Different! De band van de Azusa-hogeschool Amsterdam zal de muziek verzorgen! Al met al een spectactulaire (jongeren)avond met elkaar! Hieronder de flyer:

Mocht je vragen hebben, mail me gerust.
Zou fijn zijn als je ook komt!
Grtz

Navigatie

[0] Berichten index

[#] Volgende pagina